Thursday, September 29, 2011

Apa yang dicari oleh seorang wanita?

Menjadi seorang wanita berkerjaya bukan mudah.Tambahan pula tiada pembantu rumah untuk menguruskan rumah ketika bekerja.Namun, kebanyakan wanita adalah super woman.Di office, ramai kawan-kawan yang tiada pembnatu rumah, tapi masih boleh memasak untuk makan malam bersama keluarga.Penat usah cerita, tapi semuanya hilang tatkala dibuai mimpi dan rutin harian bermula lagi keesokan hari.Di pejabat tak kurang sibuk juga.Meeting, discussion, presentation, site visit dan kadang-kadang outstation menuntut kesabaran dan perancangan yang teliti.Semuanya nak kena diatur supaya tiada barang tercicir ketika anak dihantar ke taska oleh suami dan baju sekolah tak bergosok!
For me, keluarga perlu diutamakan.Senang hati bile melihat anak dan suami berselera menjamah hidangan walaupun hanyalah sayur dan ikan goreng.Yang penting dimasak sendiri dirumah!Kadang-kadang bila penat, teringin nak ambil pembantu.Tapi bila pikirkan banyak kontra dari pro, lupakan saja niat tu.Tambahan pula tugas aku memerlukan aku bekerja luar atau kata nama lain outstation sama ada dalam atau luar negeri.Suami pula tak betah tinggal di rumah dengan anak-anak dan bibik saje!Jadi...mamalah jadik bibiknya!Sebab itu, weekend adalah masa sepenuhnya untuk keluarga.Sungguh bahagia walaupun hanya berada didalam rumah.Semuanya dilakukakan bersama...kemas rumah,berkebun dan bila petang kayuh basikal keliling taman perumahan.
Tiap kali nak bertukar tempat kerja atau memohon ke jawatan lebih tinggi yang menuntut pengorbanan dari segi masa...membuatkan aku berfikir sepuluh kali.Aku tak boleh balik lambat...sebab ada anak yang perlu diambil dari taska.Aku tak biasa tinggalkan anak di hujung minggu tanpa rasa bersalah.Sebab itu, setiap kali outstation, pulannya mestilah bersama hadiah.Untuk anak dan juga suami...ganti masa ketiadaan mama di rumah!
Tapi disudut kecil hati ini sentiasa berkata...sampai bila aku nak begini?Nak juga merasa jadi bos dan menjadi    
orang penting di pejabat.Gaji besar bermakna tanggungjawab juga besar....oh...dilema sungguh.
Jadi apa yang sebenarnya dicari oleh seorang wanita?Kerjaya di puncak kegemilangan atau keluarga yang bahagia dan anak-anak yang akan mendoakannya di alam barzakh kelak?
Untuk aku...jika diberi peluang, Insya Allah tanggungjawab akan dijalankan dengan sebaiknya, keluarga tidak akan diabaikan.OH...aku perlu belajar untuk menguruskan masa dengan lebih baik dan menjadi supermak!Kena lebih banyak makan jamu dan vitamin ..supaya kesihatan terjaga dan bertenaga!
Aku percaya setiap pengorbanan akan dibalas dengan yang lebih baik oleh Allah SWT.Ikhlaslah dalam berbuat sesuatu!


Permata hatiku!Semoga kalian menjadi anak yang soleh dan solehah yang sentiasa mendoakan kedua ibu bapa.Amin


No comments:

Post a Comment